TENS pijnbestrijding

(Chronische) pijnbestrijding met TENS

Heb jij lange tijd last van veel pijn of heb jij chronische pijn? Heb jij al meerdere acties ondernomen, zoals medicatie, therapieën of aanvullend onderzoek maar blijft resultaat uit? TENS kan verlichting bieden bij A-specifieke pijn (chronisch / niet-chronisch, neuropatische pijn als gevolg van bijvoorbeeld zenuwbeschadigingen, pijn op de borst, pijn na een operatie, aangezichtspijn en bekkenpijn ten gevolge van zwangerschap (niet te gebruiken in de eerste 12 weken van de zwangerschap). Ben jij benieuwd of TENS voor jou de oplossing is? Maak dan snel een afspraak bij één van onze therapeuten en vraag advies.

De behandeling valt onder de reguliere fysiotherapie. Als jij een aanvullende verzekering hebt die fysiotherapie vergoedt, vallen de kosten van deze behandeling hieronder. Informeer bij jouw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.

Wat is TENS?

TENS is een afkorting van Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie. Bij een TENS behandeling wordt jouw pijn verminderd door lichte elektrische prikkels op de huid. Dagelijkse hoge frequenties stroom verminderen pijn bij bijvoorbeeld aanraking of druk. De behandeling op zichzelf lost het probleem niet op, maar verbetert wel jouw levenskwaliteit door de pijn te verlichten. TENS wordt gecombineerd met andere oefeningen die de fysiotherapeut jou geeft. Wanneer jij langdurig pijn hebt, kijkt de fysiotherapeut samen met jou of TENS een geschikte behandelmethode is.

Gebruik TENS apparaat

Wanneer jij in aanmerking komt voor behandelingen met TENS ontvang jij het apparaat van ons. Het apparaat bestaat uit twee dunne snoeren, twee keer twee elektroden, vier oplaadbare batterijen mét oplader, een keycord en een clip waarmee het apparaat om de hals of aan de broek kan worden meegedragen, ook ontvang jij van ons de handleiding. Tegenwoordig bestaat er ook een ander/kleiner apparaatje dat via een app aangestuurd kan worden. Jouw therapeut kijkt samen met jou welke geschikt is en geeft uitgebreide informatie over het gebruik van het apparaat.

Behandeling door de fysiotherapeut met TENS

Er worden 2 á 3 afspraken met jou gepland, een intake, een consult om het apparaat te leren gebruiken en vervolgens een evaluatie na 2 weken. Waarbij wij samen met jou een besluiten of jij het apparaat in gebruik zal nemen of niet. Let op er zijn situaties waarbij jij niet in aanmerking komt voor TENS: tijdens de eerste 12 weken van jouw zwangerschap, epilepsie en bij hartritmestoornissen (in overleg met cardioloog). Meer weten? Neem gerust contact op met de praktijk.

“Ik kwam hier voor mijn dochter, die wat te zwaar was. Maar inmiddels train ik hier zelf ook, net als mijn schoonmoeder, zus én buurvrouw”

Emina Sahin, Amsterdam Oost

Afspraak TENS pijnbestrijding

Voor TENS pijnbestrijding kan jij terecht bij één van onze praktijken. Zoek hier een praktijk bij jou in de buurt.

Vergroot zoekgebied naar