Schouderpijn bij een ontsteking in de schouder (Subacromiaal Pijn Syndroom)

Heeft u schouderpijn in de bovenkant van de schouder en in uw bovenarm? Ervaart u een zeurend en soms stekend gevoel? Belemmert de schouderpijn uw dagelijks leven? Misschien is de oorzaak van uw schouderpijn een ontsteking in de schouder.

Klachten schouderpijn door ontsteking

Een ontsteking in de schouder kan een zeurende en soms zeer stekende schouderpijn geven. De schouderpijn kan uw dagelijks leven belemmeren, bijvoorbeeld bij het aankleden, huishouden of iets boven het hoofd pakken. Ook kan het zijn dat u ‘s nachts niet op de schouder kunt liggen. Het draaien en optillen van de arm kan uw schouderpijn verergeren. U kunt uitstralende pijn hebben naar de arm. Herkent u dit of heeft u vragen over schouderpijn? Neem dan eens contact op met de fysiotherapeut.

Wat kunt u doen aan schouderpijn door ontsteking?

Zorg dat uw schouder bij aanhoudende schouderpijn voldoende rust krijgt, om verdere irritatie of een ontsteking te voorkomen. U kunt bij schouderpijn de arm beter wel blijven bewegen voor een goede doorbloeding. Dit bevordert het herstel. Vermijd bij schouderpijn bewegingen boven de tachtig graden. Samen met de fysiotherapeut kunt u het onderliggende probleem aanpakken en de spierfunctie van de schouder verder optimaliseren door bepaalde oefeningen.

Hoe ontstaat een ontsteking in de schouder?

Meestal ontstaat schouderpijn door een beknelde pees of slijmbeurs. Bij subacromiale klachten of Subacromiaal Pijn Syndroom raakt de spierpees of slijmbeurs beklemd in de subacromiale ruimte: de ruimte tussen het schouderdak en de schouderkop. Dit geeft irritatie, waarna een pees- of slijmbeursontsteking in de schouder kan ontstaan. In dat laatste geval is de schouderpijn nog heviger. De schouderpijn begint in de bovenkant van uw schouder en kan stekend of zeurend voelen.

Slijmbeursontsteking in de schouder

Een slijmbeursontsteking voelt aan als een intense zeurende schouderpijn die heviger wordt bij belasting en komt vooral voor bij 40-plussers. Vooral de arm heffen of naar binnen draaien is dan pijnlijk. Bij een acute ontsteking krijgt u meestal ontstekingsremmers van de huisarts. Bij chronische schouderpijn kan de fysiotherapeut met gerichte spieroefeningen de schouderklachten verminderen.

Oorzaak schouderpijn bij ontsteking

De beklemming kan veroorzaakt worden door een niet goed functionerende schoudergordel, overbelasting door bijvoorbeeld langdurig boven het hoofd werken of verkalking van de pees waardoor deze dikker wordt en eerder klem komt te zitten. Deze beklemmingen veroorzaken de schouderpijn. Ook kan bij een trauma de pees of slijmbeurs met veel kracht kort worden beklemd, waardoor de pees of slijmbeurs in de schouder geïrriteerd raakt en opzwelt.

Meer weten over schouderpijn?

Neem contact op met onze fysiotherapeuten. Zoek hier een praktijk bij u in de buurt.
Of kijk op gerelateerde pagina's: