Schouderpijn en fysiotherapie

Per jaar heeft ruim twintig procent van de Nederlandse bevolking last van schouderpijn. Na rugpijn en nekpijn is schouderpijn de meestvoorkomende lichamelijke klacht. Heeft u een constante pijn in de schouder bij bewegen of zelfs bij rust? Straalt de schouderpijn uit naar de nek, schouderbladen, arm of hand? Dan kunt u onder begeleiding van een fysiotherapeut de schouderpijn verminderen.

Wat kunt u doen bij schouderpijn?

Bij schouderpijn is het belangrijk om in beweging te blijven. Veel mensen zijn bang om te bewegen, maar beweging voorkomt dat de schouderspieren verstijven en het stimuleert de doorbloeding en daarmee het herstel van de schouder. Zorg ervoor dat u niet over uw pijngrens heen gaat. Daarnaast is regelmatig rust houden en de schouder niet te zwaar te belasten in het dagelijks leven goed om schouderpijn te verminderen. Tevens kunnen oefeningen helpen om de belastbaarheid van de schouder te verbeteren. Bekijk ook de oefeningen bij schouderpijn.

Voor schouderpijn kunt u contact opnemen met de fysiotherapeut, of het kan zijn dat de huisarts of orthopeed u doorverwijst. Voor sommige indicaties bij schouderpijn kan een verwijzing noodzakelijk zijn in verband met de vergoeding door de zorgverzekeraar.

Behandeling schouderpijn door fysiotherapeut

De fysiotherapeut kijkt samen met u naar de oorzaak van uw schouderpijn. Fysiotherapie kan u leren omgaan met en verminderen van verschillende beweeg- en pijnklachten, zoals:

• Moeilijk of met (uitstralings)pijn heffen of liften van de arm
  • Schouderpijn bij sporten
  • Een stijf of zwaar gevoel in rug of nek
  • Schouderpijn of irritatieklachten bij bovenhandse bewegingen of (bal)sporten
  • Schouderpijn in combinatie met duizeligheid, co√∂rdinatieproblemen, hoofdpijn
  • Een afzakkende of afhangende schouder
  • Schouderpijn bij een vastzittende schouder of frozen shoulder
  • Schouderpijn na schouder uit de kom
  • Na een operatie aan uw schouder

In een intakegesprek bespreekt u samen met de fysiotherapeut uw schouderpijn en eventuele eerdere behandelingen. De fysiotherapeut doet mogelijk een kort fysiek onderzoek. De duur van herstel van de schouderklachten is mede door de complexiteit van het gewricht moeilijk in te schatten.

Soorten schouderpijn

Meer weten over schouderpijn?

Neem contact op met onze fysiotherapeuten. Zoek hier een praktijk bij u in de buurt.
Of kijk op gerelateerde pagina's: