Rugpijn

Rugpijn is de meest voorkomende lichamelijke klacht in Nederland. Vooral lage rugpijn komt veel voor. Wanneer u pijn heeft bij de overgang van uw rug naar uw bekkengebied, valt dit ook onder rugpijn. Wist u dat de pijn ook kan uitstralen naar andere lichaamsdelen, zoals uw billen of bovenbenen?

Hoe ontstaat rugpijn?

Door een verkeerde houding of manier van bewegen kunt last krijgen van uw rug. Rugpijn sluipt er dan langzaam in. Vaak begint het met een stijf of vervelend gevoel in de rug dat gedurende de tijd steeds erger wordt. Pijn in uw rug kan ook plotseling ontstaan, bijvoorbeeld tijdens het tillen of bukken of als u een verkeerde beweging maakt. De intensiteit van de pijn varieert per persoon en situatie. Bij de een voelt het als een zeurend gevoel in de rug, terwijl de ander hevige rugpijn heeft. Soms gaan rugklachten vanzelf weer over. De fysiotherapeut kan dit goed beoordelen.

Bij rugpijn onderscheiden twee vormen van lage rugklachten: specifieke (lage) rugklachten en aspecifieke (lage) rugklachten. Het merendeel van de mensen met rugklachten heeft aspecifieke rugklachten. Dat wil zeggen dat de oorzaak van de klachten niet bekend is. Wanneer de oorzaak wel bekend is, bijvoorbeeld bij een hernia, spreken we over specifieke rugpijn.

Behandeling tegen rugpijn

Het is erg vervelend om rugpijn te hebben. Daarom nemen onze fysiotherapeuten en manueel therapeuten uw rugklachten uiterst serieus. We geven u advies waarmee u uw klachten beter onder controle kunt krijgen en houden. Tijdens de intake onderzoekt de fysiotherapeut of manueel therapeut uw rugklachten. Hij kijkt onder andere naar de intensiteit van uw rugpijn, de beperkingen die u bij de dagelijkse activiteiten ervaart, hoelang u al rugpijn heeft, de spierconditie in uw rug en uw beweegpatroon. Op basis hiervan stelt hij een individueel behandelplan op.

Wist u dat..

• bij bijna de helft van de mensen met rugpijn, de klachten regelmatig terugkeren?
  • jaarlijks 500.000 Nederlanders met rugpijn zich laten behandelen door een fysiotherapeut?
  • bijna de helft van de mensen die met rugklachten naar de fysiotherapeut gaan, worden doorverwezen via de huisarts?

Vergoeding fysiotherapie

Fysiotherapie en manuele therapie worden vergoed vanuit een aanvullend pakket bij uw zorgverzekering. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de eventuele voorwaarden.

Meer weten over rugpijn?

Neem contact op met een van onze fysiotherapeuten. Zoek hier een praktijk.

Of kijk op gerelateerde pagina's: