Rugpijn door botontkalking (osteoporose)

Rugpijn door botontkalking

Osteoporose, ook wel botontkalking, komt vaak pas aan het licht wanneer u een aantal keer achter elkaar iets breekt. Door osteoporose worden uw botten broos en heeft u verhoogd risico op een botbreuk. Met fysiotherapie kan het risico op (nieuwe) botbreuken verminderd worden, maar ook klachten die samenhangen met osteoporose, zoals een verminderde spierkracht, balans of mobiliteit van uw gewrichten worden aangepakt waardoor uw klachten tijdens dagelijkse bezigheden worden beperkt. Met fysio- en oefentherapie kunnen pijnklachten verminderen en kan uw mobiliteit toenemen. Wilt u een afspraak maken of heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

voor rugpijn door osteoporose (botontkalking)

Wat is osteoporose in de rug?

Bij osteoporose worden uw botten zwak waardoor deze sneller kunnen breken. Ook in uw rug kunnen uw botten zwakker worden waardoor een rugwervelbreuk ontstaat, dit noemen we ook wel een wervelinzakking. Het inzakken van rugwervels kan heel langzaam gaan, waardoor u nauwelijks last heeft van rugpijn. Maar het kan ook leiden tot hevige of zeurende rugpijn die plotseling ontstaat. Deze pijn kan weken tot maanden aanhouden. De fysiotherapeut geeft u tips en oefeningen om uw botten zo sterk mogelijk te houden.

Oorzaken en voorkomen van osteoporose

In Nederland zijn er ongeveer 1 miljoen mensen met osteoporose. De ziekte komt voornamelijk voor bij ouderen en bij vrouwen. Ook kan de sterkte van uw botten erfelijk bepaald zijn. Daarnaast heeft u meer kans op osteoporose wanneer u weinig calcium binnenkrijgt of niet of nauwelijks beweegt. Om uw botten gezond te houden is gezonde voeding en voldoende beweging erg belangrijk.

Behandeling bij rugpijn door osteoporose

Het is erg vervelend om rugpijn te hebben. Daarom nemen onze fysiotherapeuten en manueel therapeuten uw rugklachten uiterst serieus. We geven u advies waarmee u uw klachten beter onder controle kunt krijgen en houden. Daarnaast geeft de fysiotherapeut u persoonlijk advies, zodat u ondanks uw klachten toch een actieve leefstijl kunt naleven.

Waar kunt u terecht?

Wilt u weten waar u terecht kunt? Zoek hier een praktijk bij u in de buurt of bel 088 374 16 00 voor het maken van een afspraak.

Vergroot zoekgebied naar