10 oktober 2017

Vijf tips bij rugpijn

Bijna iedereen heeft wel eens (lage) rugpijn. Bij de een keert het regelmatig terug of houden de klachten lang aan, terwijl de ander er zelden last van heeft. Roy Sprakel, fysiotherapeut en manueel therapeut bij FysioHolland Twente in Enschede, geeft vijf tips bij lage rugpijn. Roy: "Rugpijn wordt vaak in de onderrug gevoeld en kan uitstralen naar uw bovenbeen of bil. Sommige bewegingen kunnen uw rugpijn verergeren. Met deze vijf tips kunt u uw rugklachten beter onder controle krijgen en houden."

tips lage rugpijn fysiotherapie enschede

Wat te doen bij lage rugpijn?

Tip 1: Blijf bewegen

Roy: “Wanneer u rugpijn heeft, bent u misschien geneigd om te rusten. Toch is bewegen juist de beste manier om van uw pijn af te komen. Doe het wel rustig aan: zorg voor een geleidelijke opbouw en luister goed naar uw lichaam, want als u uw rug teveel belast heeft dat een averechts effect. Probeer kleine stukjes te lopen en dit langzaam uit te breiden”

Tip 2: Wissel regelmatig van houding

“Probeer niet langer dan 30 minuten in dezelfde houding te zitten. Sta tussendoor bijvoorbeeld even op en loop een stukje. Heeft u zittend werk? Maak uw rug dan af en toe hol en bol om in beweging te blijven."

Tip 3: Versterk uw rugspieren

“Met sterke rugspieren verkleint u het risico op nieuwe of terugkerende rugklachten. Als u rugpijn heeft en uw klachten afnemen, is het verstandig om gerichte oefeningen voor uw romp te doen om uw rug sterker te versterken en uw conditie te verbeteren. Dit kunt u doen onder begeleiding van een fysiotherapeut of bij de medische fitness in onze praktijk in Enschede.”

Tip 4: Heb vertrouwen in uw lichaam

“Veel mensen denken dat er bij pijn sprake is van schade. Dit is vaak niet het geval. Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam bij een dreiging. Na een tijdje verdwijnt deze dreiging, maar geeft het brein nog steeds een waarschuwingssignaal af. Samen met uw fysiotherapeut kunt u kijken of er nog steeds een dreiging is, of dat het ‘loos alarm’ is.”  

Tip 5: Ga naar de fysiotherapeut

“Met fysiotherapie kunt u uw klachten sneller onder controle krijgen, ook als u er al een langere tijd last van heeft. U krijgt persoonlijk advies en een oefenschema om uw buik- en rugspieren weer sterker te maken en beter te kunnen bewegen. In de meeste gevallen merkt u al snel resultaat en nemen uw pijnklachten af. De fysiotherapeut helpt u ook om klachten in de toekomst te voorkomen.”

Roy Sprakel is fysiotherapeut en manueel therapeut bij FysioHolland Twente in Enschede.

Lichamelijke klachten tijdens werk?

Heeft u klachten tijdens uw werk? Bij FysioHolland bestaat de Werkplektraining en -advies van FysioHolland2Work. Bij een afspraak komt een gespecialiseerde fysiotherapeut uw werkplek inspecteren en start u mogelijk een traject gericht op uw klachten.

Wilt u tips en op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen? Like ons op Facebook en schrijf u snel in voor onze nieuwsbrief.