14 juni 2018

10x voordelen van fietsen

Bent u ongetraind en wilt u graag uw conditie verbeteren? Bent u op zoek naar een geschikte sport? Heeft u wel eens aan fietsen gedacht? Fietsen is ideaal als u conditie wilt opbouwen, het is relatief goedkoop, gemakkelijk en ook nog eens heel gezond. Wij geven u tien voordelen van fietsen.

Nederland is een fietsland. Wist u dat er bijvoorbeeld meer fietsen in Nederland zijn dan inwoners? In de grote steden wordt zelfs zeventig procent van de reizen afgelegd per fiets.

  1. Fietsen verbetert uw conditie. Als u graag fitter wilt worden, maar niet goed weet hoe u dit moet opbouwen is fietsen de ideale oplossing. Als ongetrainde verbetert uw conditie al met 13% door tien minuten tot een kwartier per dag te fietsen. Moet u nog even naar de drogist? Of woont u dichtbij uw werk? Pak de fiets!

  1. Train uw spieren tijdens fietsen. Dat u met fietsen uw beenspieren gebruikt is voor de hand liggend, maar wist u dat u ook uw armen en spieren in de romp gebruikt om evenwicht te houden en te sturen? En als u wat harder gaat fietsen of de brug over moet, gaan uw ademhalingsspieren harder werken. Uw longinhoud wordt groter, u krijgt meer zuurstof binnen en uw hart pompt uw bloed sneller door de bloedvaten. En dat is gezond!

  1. Fietsen kan altijd. Als fietsland ligt Nederland vol met gladde fietspaden, vaak door prachtige natuurgebieden, over de hei of door het bos. En met de fiets kunt u zelf bepalen wanneer en waar u heen fietst.

  1. Fietsen is voordelig. U heeft geen kosten voor de contributie van de sportclub of een sportschoolabonnement. Het enige wat u nodig heeft is een goede fiets, en maar liefst 84% van de Nederlanders heeft één of meer fietsen! Grote kans dat er ook één bij u in de schuur staat. Bovendien bespaart u zelfs door te fietsen in plaats van de auto te pakken voor dat kleine ritje naar het centrum of naar uw werk. En wat dacht u van de parkeerkosten!

  1. Meer energie van fietsen. Is de drempel om in beweging te komen te hoog? Zet dan even een paar keer door, binnen een paar weken merkt u al dat u meer energie krijgt. Door beweging activeert u uw lichaam, waardoor u zich fitter en energieker voelt.

  1. Fietsen houdt u jong. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig fietsen een fitheidsniveau hebben van iemand van vijf tot tien jaar jonger.

  1. Fietsen maakt gelukkig. Het verbetert uw stemming en werkt ontspannend. Zo geniet u van de mooie natuur of u wordt afgeleid door de omgeving, waardoor u uw zorgen vergeet. Beweging stimuleert tevens de aanmaak van serotonine en endorfine, stofjes in de hersenen die ook wel gelukshormonen worden genoemd.

  1. Fietsen tegen overgewicht. Regelmatig bewegen verkleint de kans op overgewicht. In Nederland is het overgewicht gemiddeld lager dan de omliggende Europese landen, omdat wij regelmatig de fiets pakken. Fietsen is ook een goede oplossing als u moeite heeft met bewegen door overgewicht. Het belast uw lichaam relatief weinig terwijl u wel uw hart kunt laten werken en uw spieren kunt trainen. Uiteraard verbrandt u vet tijdens het fietsen. Daarnaast is fietsen is minder belastend voor uw gewrichten dan bijvoorbeeld hardlopen.

  1. Fietsen is gezond. Bewegen is gezond, het verlaagt de bloeddruk en het voorkomt overgewicht en diabetes. Het voordeel van fietsen is dat de kans op blessures relatief klein is. In het onderzoeksrapport ‘Fietsen is groen, gezond en voordelig’ van het TNO staat dat het ziekteverzuim op de werkvloer lager is dan bij niet-fietsers.

  1. Fietsen is goed voor het milieu. Met fietsen zorgt u voor een betere luchtkwaliteit in uw eigen omgeving dan wanneer u met de auto of bus gaat. Wist u dat in de grote steden zo’n 70% van de reizen wordt afgelegd per fiets? Fietsen is vaak sneller, omdat u de verkeersdrukte kunt ontwijken.

Waar fietst u vandaag naartoe? Wordt het de supermarkt, naar uw vrienden of familie voor een babbeltje of gewoon een rustig en ontspannen rondje langs het water of door het bos? Zet vandaag de eerste stap!