Nekpijn, schouderpijn en hoofdpijn

Werkt u regelmatig achter een beeldscherm? Heeft u last van uw nek of schouders? En heeft u vaak hoofdpijn? Als de nekspieren gespannen zijn kan de nekpijn uitstralen en schouderpijn en/of hoofdpijn veroorzaken. Dit wordt ook wel spanningshoofdpijn genoemd.

Hoe ontstaat hoofdpijn?

Zo’n 80% van de Nederlanders heeft wel eens last van hoofdpijn en 40% neemt er medicijnen voor of laat zich behandelen. Hoofdpijn is vervelend en komt altijd ongelegen. Hoofdpijn kan u flink belemmeren bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten. De intensiteit en duur van hoofdpijn kan variëren van kort en heftig tot een langdurig, zeurend gevoel en alles daar tussenin. Door de hoofdpijn kunt u last krijgen van vermoeidheid, misselijkheid of duizeligheid. Onze manueel therapeuten begeleiden u graag bij het verminderen van hoofdpijn.

Hoofdpijn is vaak gerelateerd aan nekpijn. Het een veroorzaakt het ander en andersom. Dit komt doordat de spieren en zenuwen in uw hoofd en nek met elkaar verbonden zijn. Door stress of een verkeerde werkhouding kunnen uw spieren zich, vaak onbewust, aanspannen en kan hoofdpijn optreden.

Behandeling nek- en hoofdpijn

Als uw hoofdpijn samenhangt met nekpijn is manuele therapie in combinatie met een vaste set oefeningen de meest effectieve behandelmethode. Tijdens een behandeling manuele therapie onderzoekt onze therapeut de mobiliteit van uw nek en wervelkolom en de spierfunctie in dat gebied. Hij stelt een aangepast oefenprogramma op dat onder andere bestaat uit nekoefeningen. Vaak merkt u het effect van de behandeling direct. Manuele therapie kan effectief zijn bij spanningshoofdpijn, hoofdpijn vanuit de nek en sommige vormen van migraine

In de daarop volgende behandelingen, meestal 4 of 5, brengt de therapeut uw voortgang in kaart. Waar nodig stelt hij het programma bij.

Hoofdpijndagboek

Hoofdpijn is een pijn die niet in ons geheugen blijft staan. Weet u bijvoorbeeld nog welke dagen u vorige maand hoofdpijn had? Gaat u stappen ondernemen om uw hoofdpijn te verminderen, dan is het verstandig om voor de behandeling al te starten met een hoofdpijndagboek. Geef uw hoofdpijn een cijfer, noteer een eventuele oorzaak (bijvoorbeeld als u die nacht slecht geslapen heeft of het te druk heeft op het werk) en of u medicatie genomen heeft.

Meer weten?

Neem contact op met onze fysiotherapeuten of manueel therapeuten. Zoek hier een praktijk bij u in de buurt. Of kijk op gerelateerde pagina's: