Clusterhoofdpijn: ernstige hoofdpijnaanvallen

Clusterhoofdpijn: ernstige hoofdpijnaanvallen

Clusterhoofdpijn is een ernstige vorm van hoofdpijn die in aanvallen opkomt. Het is een stekende of borende hoofdpijn, meestal ter hoogte van de slaap. Bij clusterhoofdpijn zit de hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Het is een zeer heftige, soms ondraaglijke hoofdpijn die kan uitstralen naar de nek, oogkas of het oor. Een aanval van clusterhoofdpijn kan uit het niets beginnen en de hoofdpijn kan een kwartier tot drie uur duren. Deze vorm van hoofdpijn kan het dagelijks leven sterk belemmeren en kan zelfs tot arbeidsongeschiktheid leiden. Kijk hier voor meer informatie over hoofdpijn

voor Clusterhoofdpijn

Oorzaak clusterhoofdpijn

Er is nog weinig bekend over de oorzaak van clusterhoofdpijn. Het lijkt het erop dat alcohol en een bepaalde fase in de slaap clusterhoofdpijn uitlokken. De hoofdpijnaanvallen komen meestal ‘s nachts op. Mensen hebben tijdens een aanval van clusterhoofdpijn sterk de drang om te bewegen en kunnen onrustig heen en weer lopen (ijsberen) of uit wanhoop zelfs met hun hoofd tegen de muur bonken.

Symptomen clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn kan meerdere keren per dag opkomen. Opvallend van clusterhoofdpijn is dat de aanvallen vaak rond dezelfde tijdstippen op de dag plaatsvinden. Bij clusterhoofdpijn zijn tintelingen en prikkelingen rondom de slaap, het oog en de neus voortekenen van een aanval van clusterhoofdpijn. Ook pijn in de nek, een tranend oog, verstopte neus of een doof gevoel in het gezicht kunnen voorafgaan aan clusterhoofdpijn. Een angstig, geïrriteerd of vermoeid gevoel hoort ook bij de voortekenen van een aanval.

Behandeling clusterhoofdpijn

De behandeling van clusterhoofdpijn wordt niet gedaan door de fysiotherapeut maar altijd door een hoofdpijnneuroloog in een hoofdpijncentrum. De manueel therapeut kan wel iets betekenen bij enkele vormen van hoofdpijn, zoals spanningshoofdpijn, cervicogene hoofdpijn en sommige vormen van migraine. Twijfel jij om welke vorm het gaat? Vraag onze manueel therapeuten om advies.

Waar kan jij terecht?

Voor de behandeling van clusterhoofdpijn kan jij terecht bij een hoofdpijnneuroloog, onze manueel therapeuten kunnen helpen bij spanningshoofdpijn, cervicogene hoofdpijn en enkele vormen van migraine.

Vind uw dichtstbijzijnde locatie

Kaart Nederland met fysioholland vestigingen