Hoofdpijn: migraine, clusterhoofdpijn en spanningshoofdpijn

90 tot 95 procent van de mensen heeft wel eens last van hoofdpijn. De oorzaak van hoofdpijn is niet altijd duidelijk. Meestal is hoofdpijn een onschuldige klacht, maar een aantal vormen van hoofdpijn kunnen zo sterk zijn dat zij het dagelijks leven flink belemmeren. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn. Hoofdpijnklachten worden over het algemeen ingedeeld in spanningshoofdpijn, migraine, inspanningshoofdpijn (hoofdpijn na sporten) en clusterhoofdpijn. Na de verkoudheid is hoofdpijn de meest gehoorde klacht door de huisarts. En dat terwijl slechts een klein deel van de mensen met hoofdpijn naar de huisarts gaat. Vaak nemen mensen zelf een pijnstiller om de hoofdpijn op te lossen.

Oorzaken hoofdpijn

Hersenweefsel zelf is gevoelloos, hoofdpijn ontstaat vanuit de spieren en banden rondom de schedel en nek, bloedvaten, hersenvliezen of de hersendruk. Stress, overbelasting en vermoeidheid, roken, kiespijn en oorinfecties kunnen hoofdpijn veroorzaken. Ook kan een verkeerde lichaamshouding, stijve nek, te weinig drinken of slaapgebrek zorgen voor hoofdpijn. Veel mensen hebben ook hoofdpijn na het sporten.

Soorten hoofdpijn: spanningshoofdpijn, migraine en clusterhoofdpijn

Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn. De meestvoorkomende hoofdpijn is spanningshoofdpijn en hoofdpijn door stress. Dit is een onschuldige vorm van hoofdpijn maar kan wel vervelend zijn. Spanningshoofdpijn (ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd) ontstaat niet alleen door stress, maar door spierspanning als gevolg van bijvoorbeeld een verkeerde houding.

Verschil migraine en ‘gewone’ hoofdpijn

Migraine is een sterk aanwezige, bonzende en kloppende hoofdpijn. Vaak denken mensen die nog nooit migraine hebben gehad, dat migraine niet veel anders is dan gewone hoofdpijn. Migraine is echter niet te vergelijken met hoofdpijn. De hevige hoofdpijn is slechts een van de symptomen van migraine. Geluiden, geuren en licht worden steeds minder draaglijk. Ook misselijkheid en overgeven horen bij de symptomen van migraine. Iemand met migraine gaat het liefst in een donkere kamer op bed liggen tot het weer over is.

Manuele therapie bij hoofdpijn

Voor spanningshoofdpijn, hoofdpijn vanuit de nek en sommige vormen van migraine kunt u terecht bij onze manueel therapeuten. Wilt u meer informatie of direct een afspraak maken met een manueel therapeut?

Voor manuele therapie gericht op hoofdpijn kunt u terecht bij FysioHolland Amsterdam NoordFysioHolland Amsterdam WestFysioHolland TwenteFysioHolland OosterparkFysioHolland RotterdamFysioHolland ZuidOostFysioHolland LarenFysioHolland RidderkerkFysioHolland TilburgFysioHolland HilversumFysioHolland Steenbergen en FysioHolland Maastricht.

Meer weten over hoofdpijn?

Kijk eens op onderstaande pagina's voor meer informatie:

Floortje Kemps - Hoofdpijn - RTL Live