Effectief bij langdurige spierpijn of gespannen spieren

Heeft u pijnlijke of gespannen spieren? Wilt u weer pijnvrij kunnen bewegen? Zoekt u een effectieve behandelmethode bij langdurige spierpijnklachten? Wellicht kan de fysiotherapeut u helpen met een Dry Needling behandeling. Dry Needling ontspant spierverhardingen die vaak verantwoordelijk zijn voor (uitstralings)pijn in andere delen van het lichaam. Wilt u direct een afspraak maken? Neem dan contact op via (088) 374 16 00.

Wat is Dry Needling?

Dry Needling is één van de meest effectieve behandelmethoden bij veel langdurige spierpijnklachten. Met Dry Needling kan de fysiotherapeut de spierverhardingen (myofasciale triggerpoints) laten ontspannen door deze aan te prikken met een dunne acupunctuurnaald. Hierdoor trekken uw spiervezels aan waarna uw spier vervolgens ontspant.

Triggerpoints of spierverhardingen kunnen langdurige (chronische) klachten veroorzaken zoals spier- en gewrichtsklachten, spanningshoofdpijnnek-schouder-rug- of heupklachten, gewrichtsklachten, tintelingen in de armen en benen. Als deze punten enkele malen op de juiste wijze worden geprikt, zal dit op korte termijn leiden tot afname van de pijn en ontspannen van de spier. In veel gevallen is de verbetering in souplesse, toename van de kracht en afname van de pijn direct voelbaar.

De fysiotherapeut onderzoekt uw lichamelijke klachten en mogelijke oorzaken, waarna duidelijk wordt of Dry Needling kan helpen. De fysiotherapeut geeft u uitleg over het doel van Dry Needling voor uw situatie. De fysiotherapeut bouwt samen met u de Dry Needling behandelingen rustig op om u en uw lichaam te laten wennen.

Wat zijn myofasciale triggerpoints?

De bundel van spiervezels waarin het triggerpoint zich bevindt, wordt samengetrokken en voelt als een harde streng in de spier. De spier raakt verkort en er stroomt minder bloed door. Wanneer u de spier in deze toestand gebruikt, kan dit leiden tot uitputting, pijn en verlies van coördinatie en kracht. Een triggerpoint kan zich ontwikkelen in elk van de ruim 200 spieren in uw lichaam. Vaak ervaart u klachten rondom het triggerpoint, maar de pijn straalt vaak uit naar een plek elders in het lichaam.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Triggerpoints kunnen ontstaan door allerlei oorzaken of een combinatie van meerdere factoren. Veel voorkomende oorzaken zijn:

• Een verkeerde houding
  • Overbelasting
  • Een verkeerde beweging of een ongeluk
  • Psychologische factoren zoals stress, depressie en vermoeidheid
  • Slaaptekort
  • Immobilisatie door gips of spalk, bijvoorbeeld na een botbreuk
  • Houdingsafwijkingen zoals een beenlengteverschil of een scoliose (kromme rug)
  • Tekorten in bepaalde voedingsstoffen en vitamines zoals vitamine C, D, B1, B6, en B12, ijzer, calcium, magnesium, foliumzuur en zink.
  • Verminderde schildklierfunctie of andere hormonale ontregelingen.

Wanneer Dry Needling?

Een behandeling met Dry Needling richt zich op pijnklachten waarbij uw spieren meestal langdurig gespannen zijn en pijnklachten geven in een uitgebreid gebied. Het wordt vaak gebruikt bij de behandeling van hoofdpijn, lage rugklachten of RSI. Maar ook bij langdurige klachten aan bijvoorbeeld de schouders, nek, billen of benen is de behandeling bijzonder effectief. Wanneer de klachten van langdurige aard zijn, zijn er meestal meer spieren bij betrokken. U merkt vrijwel direct effect.

Wat is het verschil tussen acupunctuur en Dry Needling?

Met Dry Needling wordt dezelfde naald gebruikt als met acupuntuur. Ook wordt de naald op een vergelijkbare manier in de huid gebracht. Met Dry Needling wordt de naald in triggerpoints geprikt, terwijl acupunctuur gebaseerd is op de energiebanen in uw lichaam. Met acupunctuur heeft u meerdere naalden in uw lichaam die er een tijdje in blijven zitten. Met Dry Needling wordt er slechts met één naald gewerkt die kort in uw spier wordt geprikt.

Hoe werkt een Dry Needling behandeling?

Wanneer u al een langere tijd klachten heeft, zijn er meestal meerdere spieren betrokken. Daarom richt de fysiotherapeut zich op meerdere delen van het lichaam. Door de zogenaamde Dry Needling Area’s te behandelen ontspannen de grotere gebieden in het lichaam zich beter en wordt de kans op hinderlijke napijn verkleind.

De fysiotherapeut voelt eerst waar de harde streng en de triggerpoints zich bevinden. Het naaldje wordt snel door de huid getikt. Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, trekt de spier zich onwillekeurig aan en ontspant hij. U krijgt daarna van de fysiotherapeut eenvoudige oefeningen mee voor thuis om de verbetering te handhaven. Uw verdere herstel heeft u daardoor zelf in de hand. De resultaten zijn over het algemeen effectiever dan met massage of rekoefeningen. Uw oefeningen gaan na Dry Needling veel gemakkelijker.

Doet Dry Needling pijn?

Het inbrengen van een acupunctuurnaaldje voelt u niet of nauwelijks. Op het moment dat de naald een triggerpoint aanprikt kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dit gaat zo snel dat het even gevoelig kan zijn.

Het kan zijn dat de uitstralende pijn, die door een triggerpoint veroorzaakt wordt, gevoeld wordt tijdens de behandeling. Na de behandeling kan de spier gevoelig, stijf of beurs aanvoelen en kunt u last krijgen van napijn. Dit  neemt na één of twee dagen weer af en verdwijnt spontaan.

Spierpijn na Dry Needling

Na een behandeling Dry Needling kunt u spierpijn krijgen. Dit begint vanaf twee uur na de behandeling en duurt maximaal twee dagen. Dit is heel normaal en gaat na een dag meestal vanzelf over.

Vergoeding Dry Needling

Dry Needling valt onder fysiotherapie. Als u een aanvullende verzekering heeft die fysiotherapie vergoedt, vallen de kosten van deze behandeling hieronder. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.

Afspraak maken?

Wilt u direct een afspraak maken? Neem dan contact op via (088) 374 16 00. Voor Dry Needling kunt u terecht bij onze vestigingen in:

Noord-Holland

FysioHolland Amsterdam Noord