Fysiotherapeutische begeleiding bij diabetes

Heeft u diabetes en/of (ernstig) overgewicht? Dan is de kans groot dat uw bloedsuikerwaarden schommelen. Dit heeft allerlei vervelende gevolgen voor uw lichaam. Het kan uw haarvaatjes en zenuwen aantasten, uw nierfunctie en het gevoel in uw handen en voeten. Bij ernstig overgewicht loopt u daarnaast het risico op gewrichtsklachten, ontstekingen in het lichaam en hart- en vaatziekten. De fysiotherapeut kan u begeleiden en stelt samen met u een persoonlijk plan op om verantwoord te bewegen.

Wat is diabetes?

Bij diabetes maakt het lichaam te weinig insuline aan. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel. Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd. Het is belangrijk goed te eten en te drinken. Wanneer er een tekort is aan insuline worden de brandstoffen uit het voedsel niet goed opgenomen door uw lichaam en krijgt u dus te weinig energie.

Diabetes type 1 en 2

Er zijn twee verschillende type diabetes, diabetes type 1 komt relatief weinig voor. Bij deze vorm wordt er helemaal geen insuline meer aangemaakt door het lichaam. Diabetes type 2 wordt er wel insuline aangemaakt maar in mindere maten.

Oorzaak diabetes

De oorzaak van diabetes is niet helemaal duidelijk. U heeft een verhoogd risico op diabetes type 2 wanneer dit in de familie zit, daarnaast neemt het risico toe als u te weinig beweegt en overgewicht hebt. Ondanks deze oorzaken komt het ook voor bij mensen die gezond leven.

Meer weten, afspraak maken?

Wilt u weten wat onze fysiotherapeuten voor u kunnen betekenen en/of een afspraak maken? Neem contact met ons op via 088 - 374 16 00.