Adem- en ontspanningstherapie

Bij spanningsklachten, slaapproblemen en stress

Soms bent u een periode extra druk. U doet uw best om alles op tijd af te krijgen, maar toch kan het voorkomen dat het te veel wordt. De druk loopt dan te hoog op of de periode van stress duurt te lang. Merkt u dat u moeilijk tot rust komt of houdt u het gevoel over dat u niet genoeg doet? Met de juiste aanpak kunt u er snel weer tegenaan. Neem contact op met een praktijk bij u in de buurt

Met welke spannings- of stressklachten kunt u bij ons terecht?

Spanning en stress kunnen leiden tot allerlei klachten, zowel lichamelijk als geestelijk. Adem- en ontspanningstherapie kan u goed helpen bij verschillende pijn- of spanningsklachten, zoals:

• Nek- en schouderklachten
  • Rugproblemen
  • Piekeren, moeilijk in slaap vallen en/of angst- en paniekaanvallen
  • Duizeligheid
  • Verminderde concentratie
  • Vergeetachtigheid of in de war zijn (soms ook desoriëntatie)
  • Benauwdheid en hyperventilatie

Samen met onze oefentherapeut spoort u de oorzaak van uw pijn- of spanningsklachten op en met de juiste oefeningen voelt u zich al snel beter.

Hoe ontstaan spanningsklachten?

Een verkeerde houding of bewegingspatroon kan leiden tot spanningsklachten. Verkrampen, verstijven of lang in dezelfde houding zitten kunnen uw spieren enorm belasten. Een bekend voorbeeld hiervan is ongemerkt de schouders optrekken.

De klachten ontstaan niet alleen door een verkeerd houdings- of bewegingspatroon. U kunt onbegrepen, vage klachten hebben na een periode van extra drukte of spanning. U raakt misschien vertrouwd met het opgelopen spanningsniveau, maar u slaapt minder goed, raakt vermoeid en u kan zich moeilijker concentreren. Wanneer de spanning niet terugkeert naar een normaal niveau, herstelt uw lichaam zich onvoldoende. Het geeft signalen van overbelasting af.

Wat is adem- en ontspanningstherapie?

Onze oefentherapeut achterhaalt samen met u de oorzaak van uw klachten. Deze kunnen geheel of gedeeltelijk spanningsgebonden zijn. Bij adem- en ontspanningstherapie maakt de oefentherapeut gebruik van de samenhang tussen de beweging van de wervelkolom en ademhaling. Zo verbetert u uw lichaamshouding, ademhaling en mentale ontspanning.

Kosten adem- en ontspanningstherapie

Een behandeling van 50 minuten kost € 70. Wanneer u een aanvullende verzekering heeft, wordt een deel van de behandeling mogelijk vergoed. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden.

Meer over adem- en ontspanningstherapie

Kijk op www.ademtherapie-aos.org of www.methodevandixhoorn.com voor meer informatie.