Acute rugpijn (spit)

✓ persoonlijk behandelplan ✓ contract met alle zorgverzekeraars ✓ PLUS gecertificeerd ✓ binnen 24 uur contact

Acute rugpijn (spit)

Spit is de meest voorkomende vorm van acute rugpijn. Het kan ineens in jouw rug schieten als jij te lang in dezelfde houding zit, wanneer jij een verkeerde beweging maakt of iets zwaars tilt. Acute rugpijn gaat gelukkig vaak ook vanzelf weer over. Echter is daarmee de oorzaak van de rugklachten nog niet opgelost, waardoor de kans is dat er op een later moment opnieuw rugpijn ontstaat. De fysiotherapeut geeft tips en advies, en kan oefeningen meegeven zodat jij jouw spieren versterkt er daarmee rugklachten in de toekomst kunt voorkomen.

Soms kan de rugpijn uitstralen naar de benen. Dit betekent niet direct dat jij een hernia hebt, maar kan ook bij acute rugpijn horen. Twijfel jij? Neem dan contact op met jouw huisarts om uit te sluiten dat jij een hernia hebt.

De meest voorkomende symptomen van spit zijn:

• Acute pijn in de (onder)rug;
  • Stijfheid in de rug;
  • Beperkingen in het bewegen;
  • Uitstralende pijn in de rug, billen en bovenbenen;
  • Niet lang in dezelfde houding kunnen zitten;
  • Niet overeind kunnen komen.

Wil jij een oplossing voor jouw acute rugklachten? Neem dan contact met ons op en maak direct een afspraak met de fysiotherapeut.

voor Acute rugpijn (spit)

Wat is de oorzaak van acute rugpijn?

Overbelasting is de meest voorkomende oorzaak van acute rugpijn. Deze acute rugklachten zijn vaak onschuldig en gaan vanzelf weer over. Het kan zijn dat jij jouw rug te zwaar belast voor de lichamelijk conditie en daardoor overbelast raakt, maar ook als jouw lichamelijke conditie lager is kan normaal gebruik te zwaar zijn voor jouw rug. Door een snelle (plotselinge) beweging kan het dan in jouw rug schieten. Ook kan spit het gevolg zijn van lichamelijk zwaar werk of werk waarbij jij lang in dezelfde houding zit. Bij stressvolle periodes is de kans op acute rugpijn groter. De klachten kunnen een paar dagen tot enkele weken aanhouden. Daarna nemen ze geleidelijk af.

Wat doet de fysiotherapeut bij acute rugpijn?

De rugpijn gaat in principe vanzelf weer over, maar kan gemakkelijk weer terugkomen als jij er verder niets aan doet. Raadpleeg daarom voor een langdurige oplossing van jouw acute rugpijn jouw fysiotherapeut om advies. Samen ga jij op zoek naar de oorzaak van de klacht, waarna de fysiotherapeut een persoonlijk behandelplan voor jou opstelt. De fysiotherapeuten van FysioHolland werken volgens een nieuwe en effectieve aanpak van jouw rugklachten. Deze behandeling bestaat uit een combinatie van afspraken in de praktijk, maar ook ondersteuning via online tools zoals online huiswerkoefeningen en de FysioHolland-app. Zo pakt jij jouw klachten gericht aan voor een sneller en langdurig herstel.

Tips bij acute rugpijn

Om acute rugpijn te voorkomen, is het belangrijk om een gezonde leefstijl aan te houden waarin jij voldoende en regelmatig beweegt, en leert om met stressvolle momenten om te gaan. Voor een sneller herstel is het belangrijk om in beweging te blijven, en om jouw rug niet zwaar te belasten. Zorg ook voor afwisseling in jouw houding gedurende de dag. Heb jij acute rugpijn? Vermijd dan de eerste dagen tillen, bukken, sporten of plotselinge bewegingen. Blijf bewegen en wissel lopen, liggen, staan en zitten af. Zit niet onderuitgezakt, maar actief rechtop met de stoelleuning recht en strek jouw rug als jij opstaat uit een zittende positie.

“De therapeut heeft mij geleerd hoe ik de klachten kan voorkomen en dat ik voornamelijk moet blijven bewegen om de klachten te verhelpen.”

Sander, 31 jaar, cliënt acute rugpijn (spit)

Meer weten?

Wil jij meer informatie over de behandeling van jouw rugklachten? Neem gerust contact met ons op. Vind hier jouw dichtstbijzijnde locatie.

Vergroot zoekgebied naar